این چک لیست مطابق با تجربه بنده در نوشتن محتوای کاربردی برای کاربر و بعد از آن توجه به سئو نوشته شده است. موارد نوشته شده در این چک لیست برای چندین محتوا اعمال شده و در صورتی که به درستی انجام شود نتیجه کار و دریافت رتبه در گوگل تضمینی خواهد بود. به زودی این چک لیست تکمیل شده و برای هر مورد توضیحات لازم نیست اضافه می شود.

تحقیق کلمه کلیدی و عبارت کلیدی برای محتوا

  1. آیا هسته اصلی کلیدواژه یا کلمه کلیدی کوتاه ( Short Tail ) را در نظر گرفته اید ؟
  2. آیا از قابلیت تکمیل خودکار گوگل ( Auto Complete  ) و قابلیت پیشنهاد جستجوی مرتبط گوگل ( Suggestions ) برای پیدا کردن حدس های اولیه کلمات کلیدی استفاده کرده اید ؟
  3. آیا از ابزار های حرفه‌ای دیگر مانند Keyword Sheeter ، KeywordTool ، Google Trend ، Mangools ، Kwfinder ، Moz ، Alexa ، Moz ، Ahrefs ،  یا … برای یافتن کلمات کلیدی برای پیدا کردن کلمات مرتبط دیگر استفاده کردید ؟
  4. آیا کلمات کلیدی مرتبط و مترادف ( LSI ) را پیدا کرده و در نظر گرفته اید ؟
  5. آیا عبارت کلیدی طولانی ( Long Tail ) بین 3 تا 7 کلمه‌ای را برای کلمه کلیدی خود پیدا کردید ؟
  6. آیا مطمئن هستید که بهترین چیدمان عبارت کلیدی را پیدا کرده اید ؟ کلمات را با هم جابجا کرده اید ؟ انواع شکل نوشتاری، مفهومی و گفتاری متداول که کاربر جستجو می کند را در بررسی کرده اید ؟ همه را با هم مقایسه کرده اید ؟

بررسی رقبا بر اساس کلمات کلیدی

  1. آیا رقبای خود را در کلمات و عبارات کلیدی مشخص شده پیدا کرده اید ؟
  2. آیا ساختار محتوا رقبا را برای کلمات کلیدی و عبارات کلیدی استخراج کرده اید و به صورت جدول ، لیست یا حداقل به صورت ذهنی متوجه آن هستید ؟
  3. آیا تعداد و کیفیت بک لینک ، رپورتاژ و سوشال مدیا های رقیب را برای این محتوا بررسی کرده‌اید ؟

نوشتن عنوان محتوا

  1. آیا عنوان جذاب و کاملی برای محتوای خود انتخاب کرده اید ؟
  2. آیا عنوان نوشته شده شامل کلیدواژه اصلی است ؟
  3. آیا سعی کردید کلمه کلیدی را به ابتدای عنوان بیاورید ؟ ( اجباری نیست )

نوشتن تیترهای محتوا

  1. آیا تیتر های داخلی مقاله را کاملاً مرتبط و جذاب و با توجه به ساختار محتوا و بررسی رقبا نوشته اید ؟
  2. آیا مطمئن هستید که تیترهای گنگ و نامفهوم و کلی و غیرمرتبط ننوشته اید ؟
  3. سعی کنید تیترهای 2 محتوا بیشتر از 5 الی 7 مورد نباشد آیا این موضوع رعایت شده است ؟
  4. از تیترهای سطح 3 برای تقسیم صحیح محتوا و خوانایی راحت استفاده کرده اید ؟
  5. آیا ترتیب سطح بندی تیتر های محتوا را رعایت کرده‌اید ؟
  6. آیا در حداقل نصف تیترهای خود از کلمه کلیدی ، عبارت کلیدی یا مترادف های آنها استفاده کرده اید ؟
  7. آیا از شمارش تعداد موارد در تیتر های سطح بالا برای جذابیت عنوان تیتر استفاده کردید ؟
  8. آیا از عدد گذاری برای شمارش تیتر ها و از گذاشتن : در انتهای تیتر ها جلوگیری کرده اید ؟
  9. اطمینان دارید که علائم نگارشی را در تیتر ها به کلمات بعد از خود نچسبانده اید ؟
  10. اطمینان دارید که تیتر های داخل متن را بدون فرمت دهی با ویرایشگر ( مانند اضافه کردن رنگ ، بویلد کردن ، کج کردن و … ) رها کرده‌اید ؟

نگارش متن محتوا

  1. لحن نگارش محتوا باید با توجه به کلمه کلیدی مربوط به آن محاوره‌ای یا کتابی باشد همچنین باید راحت و بی تکلف نوشته شود . آیا لحن نگارش محتوا را رعایت کرده‌اید ؟
  2. آیا یک لید مناسب از نظر محتوایی ، شامل شدن کلمات کلیدی با طول مناسب در ابتدای محتوای خود و قبل از اولین تیتر در نظر گرفته اید ؟
  3. آیا به طول جملات نوشته و پاراگراف ها دقت کرده‌اید ، طول اکثر جملات شما باید کمتر از 20 کلمه و طول اکثر پاراگراف های شما باید کمتر از 4 خط باشد ؟
  4. آیا استفاده از نیم فاصله را در نگارش متن رعایت کرده‌اید ؟
  5. آیا اطمینان پیدا کردید که متن اولیه نوشته شده هیچگونه فرمت اعمال شده توسط ویرایشگر را ندارد ؟ ( حتما از قابلیت پاکسازی ساختار استفاده کنید )
  6. آیا فرمت تمام متن های محتوا را روی بند گذاشته‌اید ؟
  7. آیا کلمات کلیدی ، عبارات کلیدی ، کلمات مترادف و مرتبط به صورت یکسان در تمام طول محتوا توضیع شده‌اند ؟
  8. آیا در موارد لازم از قابلیت لیست نشانه دار و لیست عددی در محتوا استفاده کردید ؟
  9. آیا برای استفاده و قرار دادن متن منابع خارج از سایت یا مقالات دیگر سایت از نقل قول استفاده کردید ؟ ( برای منابع خارج از سایت بهتر است همراه با لینک بعد از متن و داخل بلاک نقل قول باشد )
  10. آیا برای مقاله خود یک جمع بندی یا نتیجه گیری نهایی کوتاه با ارجاع کاربر به پرسش سوال خود نوشته‌اید ؟ ( فقط در صورتی که موضوع محتوا مناسب این کار باشد )
  11. آیا متناسب با کانسپت کلمه کلیدی ، بررسی نتایج جستجوی گوگل و بررسی رقبا ، ویدیو ، فایل صوتی ، جدول ، اینفوگرافی ، کتاب PDF و … به محتوای خود اضافه کرده‌اید ؟

تصاویر و گرافیک محتوا

  1. آیا تصاویر مناسب و مرتبط با عنوان محتوا و یا تیتر های داخلی برای محتوای خود پیدا کرده‌اید ؟ ( پیشنهاد من سرچ تصویر در Yandex.ru )
  2. آیا برای جستجوی عکس به اندازه کافی از خلاقیت و واژگان مرتبط مقاله خود استفاده کرده‌اید ؟
  3. آیا به تعداد کافی، یعنی حدودا به ازای هر 400 کلمه متن یک عکس ، پیدا کرده‌اید ؟
  4. آیا تصاویر با اندازه مناسب برش خورده ( پیشنهاد حداقل 1280 در 720 ) و با سایز مناسب ( حداکثر 150 کیلوبایت ) آماده هستند ؟ ( دقت کنید که برای فراهم کردن این موضوع نباید تصاویر خیلی کشیده یا تار شوند )
  5. آیا در صورت نیاز واترمارک یا عنوان توضیحاتی لازم روی تصاویر ضمیمه شده‌اند ؟
  6. آیا قبل از آپلود تصاویر در سایت، نام آنها را در کامپیوتر ویرایش کرده‌اید که با یک ساختار یکسان و به صورت انگلیسی یا فینگلیش باشند ؟ ( مثال : salam-bar-jahan-01.jpg )
  7. آیا هنگام بارگذاری تصاویر در سایت “عنوان” و “متن جایگزین” را مطابق با محتوای تصاویر و با کلمات مرتبط با تیتر قبلی و کلمات کلیدی نوشته‌اید ؟
  8. آیا دقت کرده‌اید که هنگام اضافه کردن تصاویر به محتوا گزینه سایز تصویر بدون تغییر و روی حالت “اندازه کامل” باشد ؟
  9. آیا به محل قرار دادن تصاویر در محتوا دقت کرده‌اید که بعد از تیتر مربوط به خودشان بین متن های طولانی یا در انتهای محتوای مربوط یک تیتر باشند ؟
  10. آیا بررسی کردید که اشتباهاً تصاویر از حالت “بند” خارج نشده باشند ؟ ( تصاویر نباید تیتر باشند ! )

لینک سازی داخلی و خارجی برای محتوا

  1. آیا در محل‌های مناسب با استفاده از افزونه یا قابلیت‌های قالب بین محتوا کاربر را به مقالات مشابه یا مرتبط هدایت کرده‌اید ؟
  2. آیا توانسته‌اید کلمات مهم این مقاله را که نقش کلمه کلیدی برای محتوا یا محصول دیگری در سایت دارند را به همان صفحه لینک کنید ؟ ( از لینک کردن کلمات نامربوط پرهیز کنید )
  3. آیا توانسته‌اید حداقل یک لینک به منابع معتبر خارج از سایت بدهید ؟ ( دقت کنید که لینک نباید با کلمه کلیدی اصلی این مقاله یا به سایت رقیب شما یا به منابع نامعتبر و نامربوط باشد )

نکات مهم سئو محتوا

  1. آیا امکان افزایش جذابیت عنوان محتوا با اضافه کردن کلمات توصیفی به ابتدا یا انتهای عنوان سئو محتوا وجود دارد ؟ ( با بررسی دقیق این کار را انجام دهید و دقت کنید که ترجیحا عنوان اصلی محتوا را نباید حذف یا دستکاری کنید )
  2. آیا توضیحات سئو کوتاه ، جذاب ، قابل درک و شامل کلمات و عبارات کلیدی محتوا را برای آن نوشته‌اید ؟
  3. آیا پیوند یکتا محتوا را ترجیحا به صورت انگلیسی ، خلاصه شده و  بدون هیچگونه کارکتر اضافه مانند ؟ یا ! یا نیم فاصله انتخاب کرده‌اید ؟
  4. آیا کلمه کلیدی اصلی محتوا را در افزونه سئو وارد کرده‌اید تا خطا های احتمالی را بررسی کنید ؟ ( سبز کردن چراغ افزونه ها ملاک برتری سئو نیست. اما رفع خطا ها میتواند به بهبود سئو شما کمک کند )

[alertbar type=”info”]

این چک لیست در نوامر 2021 آپدیت شده و به زودی اطلاعات بیشتری به آن افزوده خواهد شد.

لطفا این صفحه را بوکمارک کنید تا همیشه به آخرین نسخه چک لیست دسترسی داشته باشید.

[/alertbar]

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *